Forum www.nauczyciele.fora.pl Strona Główna www.nauczyciele.fora.pl
Jest to forum dla nauczycieli, którzy chcą dzielić się swoimi doświadczeniami i materiałami
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Miododajne pszczoły- klasa III

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.nauczyciele.fora.pl Strona Główna -> Konspekty lekcji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Anka
Admin



Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 150
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Śro 23:34, 28 Sie 2013    Temat postu: Miododajne pszczoły- klasa III

Lekcja: edukacja wczesnoszkolna
Data: 08.05.2013
Klasa: III

Temat: Miododajne pszczoły

Powiązanie z wcześniejszą wiedzą:
- Dzieci dzień wcześniej zdobyły informacje na temat życia i zwyczajów mrówek.

Cele lekcji:
1. Zdobycie informacji na temat pszczół i ich zwyczajów
2. Poznanie zastosowania produktów pszczelich
3. Porównanie mrówek i pszczół.
4. Utrwalenie pisowni wyrazów- wyjątków od reguły „rz” po spółgłoskach
5. Wprowadzenie pojęć waga netto, brutto i tara.

Cele sformułowane w języku ucznia:
1. Znam zwyczaje pszczół. Wiem, jak wygląda pszczoła i do czego służą jej poszczególne części ciała.
2. Umiem wymienić produkty pochodzenia pszczelego i wyjaśnić ich zastosowanie dla ludzi.
3. Porównuję pszczoły i mrówki.
4. Znam wyjątki od reguły pisania „rz” po spółgłoskach.
5. Wiem, co to waga netto, brutto i tara.

Nacobezu (co uczniowie będą potrafili po lekcji):
- Ułożę notatkę (ok.5 zdań) na temat wyglądu, życia i zwyczajów pszczół. Opiszę w niej wygląd pszczół, napiszę, czy są pożyteczne uzasadniając swoje zdanie.
- Wymienię 2 produkty, które ludzie uzyskują od pszczół i wymienię ich zastosowanie.
- Wypisuję 3 podobieństwa i 3 różnice między pszczołami i mrówkami.
- Poprawnie wypełniam luki w wyrazach, wpisując „rz” lub „sz”
- Określę, czy podana przez nauczyciela waga jest wartością netto, brutto czy tara.


Kluczowe pytanie dla uczniów:Skoro tak bardzo drażnią nas owady, to dlaczego ludzie nie wymyślą sposobu, żeby się ich wszystkich pozbyć?

Przebieg lekcji (metody i aktywności):
1. Przedstawienie uczniom przez n-la produktów pszczelich lub ich zdjęć. Omówienie ich zastosowania (maść propolis, miód, pyłek kwiatowy, wosku).
2. Zapoznanie z tekstem dotyczącym życia i zwyczajów pszczół „Bez pszczół nie byłoby miodu i wosku”Zaznaczanie w podręcznikach pętlą fragmentów dotyczących różnych tematów, związanych z rozmnażaniem owadów, pracą w ulu, zwyczajami pszczół itp. Dla ułatwienia poszczególne fragmenty w podręczniku uczniowie oznakowują w umówiony sposób, np. rozmnażanie – litera R, praca w ulu – PU, praca na łące – PŁ, trutnie – T, zwyczaje pszczół – Z.
3. Podsumowanie wiadomości o pszczołach- podpisanie części ciała pszczoły przedstawionej na obrazku, uzupełnienie zdań na temat znaczenia każdej pary odnóży dla pracy pszczoły.
4. Przypomnienie reguły pisowni „rz” po spółgłoskach. Uzupełnienie luk w wyrazach „rz” lub „sz”
5. Porównanie w grupach pszczół i mrówek- wyszukanie podobieństw i różnic między tymi owadami.
6. Przypomnienie zdobytych w czasie lekcji wiadomości- dzieci siedzą w kręgu, n-l zadaje pytanie dotyczące życia pszczół i rzuca piłkę do wybranego ucznia. Uczeń odpowiada na pytanie, układa swoje i wybiera kolejną osobę. Zabawa trwa, dopóki uczniowie mają pomysły na pytania.
7. Samodzielne ułożenie notatki dotyczącej pszczół i zapisanie jej w zeszycie, po uprzednim podaniu nacobezu przez nauczyciela.
8. Odczytanie kilku notatek, ocena koleżeńska według nacobezu i ustalonego schematu oceniania. (Czy notatka składa się z co najmniej 5 zdań, czy jest na temat, czy informacje w niej zawarte są prawdziwe, czy jest logiczna i zrozumiała).
9. Wprowadzenie pojęć wagi netto, brutto i tara na przykładzie słoika z miodem. Wpisanie pod obrazkami w zeszycie ćwiczeń odpowiednio: netto, tara, brutto.
10. Nauczyciel podaje przykład ( pusty kubek po kawie, garść soli, wytłoczka po jajkach, butelka z wodą mineralną), a wybrani uczniowie określają, czy jest to waga netto, brutto czy tara.
11. Zakończenie zajęć. Uczniowie siedzą w kręgu. N-l podaje piłkę do wybranego ucznia i zaczyna zdanie, które uczeń kończy (np. Dzisiaj nauczyłem się...., Dzisiaj dowiedziałem się, że ....). Piłka wraca do nauczyciela, który podaje ją kolejnemu uczniowi, zadając inne pytanie.

Notatki i dodatkowe ćwiczenia:
Sposób sprawdzenia stopnia osiągnięcia celów przez uczniów:
- kończenie zdań- samodzielne pisanie notatki o pszczołach
– ocena koleżeńska

Praca domowa:
- Nauczę się pięknie czytać wiersz „W ulu” Ryszarda Marka Grońskiego
- Obliczę wagę netto, brutto i tara w podanych przykładach w ćwiczeniu. (zad.5 s.30)

Materiały i pomoce dydaktyczne:
- świeca, maść propolis, pyłek kwiatowy, słoik miodu, zdjęcie pszczoły, piłka


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.nauczyciele.fora.pl Strona Główna -> Konspekty lekcji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin